lördag 13 augusti 2011

Trollsländeakuten! En saga med ett bra slut. Hoppas jag ...

I går när jag gick hem från jobbet, näääe, från tåget, 3 mil går jag ju inte, haha ... I alla fall så fick jag en ingivelse att gå en annan väg än vanligt. Precis när jag gått över vägen, invid kanten, såg jag något grönt glimra till. En trollslända. Jag ville inte att den skulle bli överkörd, även om den var död, så jag tänkte ta upp den. Då rörde den på sina ben, så jag antog att den hade flugit mot en bil och blivit lite omtumlad. Jag plockade en Rölleka, höll fram den och då klamrade den sina ben runt stjälken. På det viset följde den med mig hem och jag satte av den i min kruka med Oregano. Där satt den så fint och poserade medans jag fotade ur olika vinklar ... På kvällen satt den kvar så jag ställde krukan under altantaket, mot husväggen högt upp så att inte katten eller skator skulle komma och bråka med den. I morse satt den kvar, men den fladdrade med vingarna och såg piggare ut. Ja faktiskt, den såg piggare ut. Trodde jag aldrig att jag skulle säga om en trollslända, haha ...

Nåja, jag blev nyfiken på vad det var för sort, om den var ovanlig. Jag kollade runt på nätet men blev inte riktigt klok på vad det kunde vara för sort. Jag trodde att det var en Grön mosaiktrollslända och den är fridlyst. Letade mer och hittade Upplands entomologiska förening och ringde till en kille där. Vi snackade en stund och han gissade sorten. Jag mejlade över bilder så han fick kika på dem och fick snabbt svar att det var en Blågrön mosaikslända, en hona. Vacker var hon minsann, metallglänsande och tio centimeter mellan vingspetsarna!

Efter ett tag i solen började hon i alla fall prova vingarna och röra på sig mer. Till slut gick hon över kanten och flög ner på altangolvet, gissa om katten blev nyfiken ... Han nosade på henne, men fann henne snart ointressant så han gick och la sig ... Efter en stund lyfte hon faktiskt och flög iväg. Jag hoppas verkligen att hon hittade en damm eller den närmaste Mälarviken med nån stilig hane. Jag vill tro att det slutade lyckligt!










8 kommentarer:

Eva sa...

Va??? Går du inte tre futtiga mil efter en arbetsdag? Mysko människa:))
Mycket vacker nattgäst du fick! Påminner om de vi ser här, men om jag ska ta bilden där kisse är med så tror jag att våra är något större.
Håller alla tummar och ber en bön att det slutade väl!
(Jag har några gångar "lagat" vinbergssnäckor... Men kirurgtejp och nagellack:) Har gått utmärkt!)
PUSSA till dutikga kisse som var så försiktig!

Astrid sa...

Vilken fin berättelse. Du är en sann djurvän, du.
Jag ser trollsländor vid vår damm. De är ganska närgångna men man hinner ju inte se uppsyn på dem som på dina bilder. Kul att få se!

Nina/Stjärnkraft sa...

Lyllos dig! Det var den vackraste trollslända jag hittills fått vila ögonen på! Och lyllos sländan som hade sån tur att du kom förbi :o)

Sen gillar jag kattuschlingen din också, det vet du ju sen förut. Trots att jag inte är ett smack kattmänniska. Gott betyg för katten, ska du veta! ;o)

Rosenvante sa...

En sann djurvänn också, bra jobbat. Fina bilder fick du ju också, kul att få se dem så klart o tydligt. Jag har försökt men de flyger ju hela tiden och är helt hopplösa att fota.

hugan sa...

Vilken fin berättelse, som en vacker saga.. Oj vilka detaljer! Ja de är sannerligen imponerande varelser, nyfikna och närgångna men aldrig så att man ser de så här tydligt!
Jag hoppas och tror att hon sländade iväg till sin prins jag med ;)
Snäll kisse förresten!

Anonym sa...

Jättefina bilder och trollsländor är otroligt vackra. Jag gillar katten, inget besvär i onödan:-)

Ps. Jag nynnade på just den sången när jag skrev mitt inlägg:-)

Kram

Anna - stickande trädgårdsstudent sa...

Vilken jättestor, fantastiskt vacker. Trollsländor känns som ett riktigt sagodjur, vår världs drakar.

pelle sa...

Vilken underbar historia, fint att den slutade lyckligt! Tjusiga bilder, särskilt den fjärde nerifrån är oslagbar, man kan riktigt se "Var är jag nånstans?" i sländans ansiktsuttryck... :)