söndag 19 juni 2011

Semester, stickning och de utlovade fynden ...

Jajamensan, nu har jag två veckors semester att se fram emot. Det märks på vädret minsann. I fredags var jag ledig, det regnade. I går jobbade jag, solen sken. Idag är jag ledig och påbörjar semestern, det regnar inte. Det vräääker ner och termometern visar 10 grader. Nåväl, blötan behövs och det går ingen nöd på mig. Jag håller fötterna varma med mina virkade tosslor och jag håller fingrarna varma med stickor och garn. Jag har gjort klart en halsduk som nog ska bli ett bidrag till Sticka för livet och har nästan virkat färdigt ett syskon till Hjärtekatten Svante. Han önskar sig ju en storebror, hihi. Jag blev lite mätt på virkning ett tag och Svante själv ledsnade så det har tagit tid. Nu är det bara två ben, svansen, stoppning och montering kvar ... Jag stickar pyttesmå mössor och jag håller på med en "Yemenväst"  som ska till Värma liten-insamlingen. Mössorna är kul att sticka och det går fort, perfekt för restgarnslagret. Bra för mig som gärna påbörjar nya projekt men har svårare att avsluta. Stickar jag en kofta till exempel så blir själva stickningen klar snabbt, men sen kan delarna ligga länge och vänta på att bli monterade.  Lovar dock att delarna till kissen inte ska bli liggande ...

Utsikt från förstukvisten

Svantes blivande storebror, virkas i Muskat.

Ca 1,5 meter halsduk i Schachenmayr Sympatic.

Mössor på lager, restgarnslagret minskar sakta men säkert.

Blivande Yemenväst i Svarta Fårets Babygarn, supermjuk akryl.


Mejans garn i Sundbyberg säljer ut allt i butiken med 50% rabatt för att lokalen ska renoveras och eftersom jag jobbar i Sumpan har jag blivit stammis där. Det går inte att motstå Vivaldi för 31 kronor eller Fabel för 15 kronor per nystan. Skulle NI ha klarat av det? Näääe, jag tänkte väl det ;D
Trots att jag har semester ska jag dit i morgon. Jag måste kolla om de har något tunt ullgarn lämpat för ett sjalsticke, sen behöver jag nog några nystan bomulls- och lingarn också ...

10 kommentarer:

Mormor S sa...

Vad mycket fint du har stickat. Jag blev aldrig med och virkade jättekatten fastän jag borde ha gjort det. Vårt nästäldsta barnbarn som är 19 år blev född med fel på hjärtat så hon blev opererad när hon var 1 år och sen när hon var 2 år. Hon mår hur bra som helst efter operationerna men hon går på kontroll regelbundet.

Jag ser att du skall sticka till värma liten. Jag är så trög så jag fattar inte vilken sorts mössa det skall vara. Jag kan inte läsa det någonstans. Om du vet så kanske du kan höra av dig.

Jag är precis likadan som du när det gäller att montera ihop det jag stickat. Det kan bli liggandes hur länge som helst.

Vilken tur du harn som fått tag i billigt garn. Finns den firman på nätet?

Jag tycker inte att vår katt Sune hör dåligt ännu. När han är ute och vi ropar på honom så hör han på långt håll och kommer skuttande.
hälsningar Siv

Rosenvante sa...

Nu kan jag svära på att jag är sur att jag sitter ute på den här kobben, jag vill också vara i sumpan och göra sådana fynd. Fabegarnet är helt ljuvligt att sticka sjalar i också ska du veta och det går åt 2 nystan och så kan man virka på lite söta blommor av restgarnerna.

Anna sa...

Hej Mormor!
Man får sticka vilka babymössor man vill till Värma liten, och det kommer att publiceras flera beskrivningar under sommaren. Här är det första, en klassisk hjälmmössa: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=264872. Roligt om du vill vara med!
Hälsningar,

Anna på Libris

Evas Pyssel sa...

Jisses vad du är flitig !! Jag kan säga att inte heller jag skulle kunna motstå reagarn. de skulle hamna i bra-att-ha-lådan till kommande projekt !!
Hoppas du får en skön semester. Regn eller solsken, man kan ju alltid handarbeta. Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, reagarn, va kul och så fina garner, jag behöver lite nytt men jag har inte kommit iväg ännu....måste ge mig iväg och leta garn i morgon.
Agneta kram

Fiff sa...

Mycket härliga handarbetsbilder idag:-) Och garn! Lovely

Nina/Stjärnkraft sa...

- Garnrea?!

*hoppar i skorna*

- I Sverige, säger du..?

*svär tyst*

- Får man vara avundsjuk..?

AnNie sa...

För mycket och garn är ord som inte ska blandas i samma mening. Garn kan ju bli liggande i "lådan" och sen pötslig är det just precis det man behöver. Trevlig semester.

Anonym sa...

Wow vilket gottebord och garner kan man aldrig få för mycket av. Lyckliga du.

Kram

Black Iris sa...

Jösses, du är allt en hejare på att vara flitig. Ett par tofflor ska jag nog ta och göra..

Kram Maidi