söndag 7 augusti 2011

Utrota fästingar!

Alltså ... jag förespråkar aldrig våld och jag är en fridsam människa, men ... FÄSTINGAR HAR VÄL INGET LIVSBERÄTTIGANDE? De är så små att de kan knappast göra nån nytta i näringskedjan och de sprider en massa sjukdomar. Jag borstade ur kattens päls i förrgår och då fick jag antagligen några kryp på mig. I går nöp jag loss en från knävecket och idag var det dags att ta en i armhålan. Nu är jag helnojig eftersom min syster just går på en pennicillinkur för Borrellia och hennes äldsta son är inlagd på sjukhus för TBE. Syrran hade nog gått länge med infektionen i kroppen innan den gav henne huvudvärk och dubbelseende. Hennes son trodde att han hade en svår förkylning ett tag, blev bättre ett par dagar men sjuknade om igen med hög feber och hemsk huvudvärk. De bor på Västkusten och det blir fler och fler fall av TBE där. Jag trodde annars att det var vanligast här uppe på östkusten. Nästa år ska jag vaccinera mig och jag vill härmed uppmana alla som bor i riskområden att göra det!
Bilden togs igår. Idag har det regnat mest hela dagen och slappandet har skett inomhus ...

Apropå Citronsjalen, den kommer att få minst en extra del, troligen två. Jag gruvar mig redan för antalet maskor. Puuuh, tur den är lättstickad ...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Suck dessa fästingar. Jag har fått två pencilinkurer och hur kul är det. Vi får hålla tummarna att du slipper.

Kram

Fiff sa...

Jag håller med, de gör verkligen ingen nytta. Det finns väl inte ens en endaste djur som äter dem? Usch! Jag har faktiskt bara tagit en fästing på ebbe i sommar, men det finns högriskområden inte så långt ifrån oss. tror mina föräldrar har vaccinerat sig vid nåt tillfälle. Tack förresten för din kommentar om den trista tanten som handlade av mig. Men jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta när du berättade om de 150 kronorna! Jisses, vad säger man? Tur det finns denna härliga bloggvärld, men massa andra som förespråkar och älskar handarbete! Kram

AnNie sa...

Bläää, jag hatar fästingar. Tur att kärleken till katten är större. Min yngsta son har haft borelia och vi bor mitt i landet , ingen riskzon alls så de där äckelpäckena finns överallt. Ang. småblommorna så ska det bli kanten på en liten bolero. ha det gott. Anita

hugan sa...

Usch då, förstår absolut din fästingskräck! Peppar peppar så har vi klarat oss här UPPE...ÄN SÅ LÄNGE..! Jag blev i våras så skärrad när jag hörde att en vovve hade fått en fästing i skägget så jag införskaffade en sån där borttagare, den ligger fortfarande i oöppnad förpackning. Dubbelpeppar igen.

Jahaja, du kommer att lägga på citronsjalen..bra val, jo det är kusligt många maskor, men enkel stickning ;) Är så i valet och kvalet om jag ska repa upp den och sticka på ett eller två varv...om jag nu har garn så det räcker! Vad använder du för garn som räcker hela vägen??

Linda sa...

SV; Tack för att du röstat!

Snäckskalsdalen. sa...

Här har du en som verkligen avskyr fästingar av hela sitt hjärta. Dom är precis som du säger så små och dessutom så lömska när dom kan sprida dessa vidriga sjukdomar. Vi har ju både hund och katter så vi har vaccinerat oss mot TBE och varje kväll snurrar jag runt och blir inspekterad från topp till tå om jag har någon fästing på mig.....usch, vidrigt.
Hoppas din systerson blir frisk från TBE....stackarn. Och din syster också och glöm nu inte kolla dina bett om det blir den där ringen.
Och jo, i sommar har man hittat TBE så långt ut som i Lysekil där jag bor.....inte kul.
Agnetakram

Evas Pyssel sa...

Vi satt ett gäng och pratade om djur vi fått för våra synder häromkvällen. Här är listan vi kom fram till :fästingar, vildsvin, skarvar, canadagäss och mördarsniglar.Alla håller kanske inte med, men det beror nog på var man bor och vem man är. Jodå jr mår finfint. Du läser väl rätt tidning så kan du se honom allt som oftast. Kram Eva

Rosenvante sa...

Här plockar jag säkert 15-20st varje dag på Gullan, de andra har inte så många på sig som tur är. Men jag har också haft borelia, hade värk i hela kroppen och alla leder, fy det var hemskt.

Nina/Stjärnkraft sa...

Aha, ni hade samma "fina" söndagsväder som vi ;o) I ett svagt ögonblick trodde jag att det var ett lokalt nederbördsområde som la sig över Åland bara för att vi planerat grillmiddag utomhus *hehe!*

Fästingar är skit. Lilla A hann få ett litet nymfäckel att fastna på sig medan vi gjorde vandringsleden på Kökar. Den här gången klarade jag mig utan *puh!*

(Någon Lottovinst blev det tydligen inte, eftersom du inte tjoat och tjimmat här i bloggiversum. Lika illa för mig. Systemkamerorna låter vänta på sig :o/ )

Eva sa...

Fästingar är väl onödiga i allas ögon? Fast jag hörde faktiskt att de HAR nå'n funktion, förträngde dock vilken:) Vi har klarat oss ganska bra i sommar, kanske för att det varit bra torrt vilket tydligen retar både fästingar och mördarsniglar. A är en "magnet" för odjuren men har inte haft många alls. Och siamteamet som travar runt där rådjuren brukar gå har faktiskt bara haft en enda som suttit fast (S).
P hälsar förresten att din kisse visst också fattat det där med solstol...