fredag 30 april 2010

Valborg bringar både glädje och sorg ...

Jag sitter i skönfåtöljen med fötterna på fotpallen och datorn i knät. Ett glas engelsk cider och en liten skål chips har jag intill. Sonen spelar gitarr i sitt rum, jäklar vad det svänger! Han är jätteduktig. Far i huset halvligger i soffan och ser nån film på teve. Katten är ute och vaktar reviret ... Tant Valborg firar namnsdag i sin himmel och brasorna tar sig dalen ...

Jag jobbade 4 timmar idag. Halvdag med full betalning, sånt gillar jag! Efter jobbet tog jag en sväng till Stadsmissionen och Myrorna. Fyndade på bägge ställena. 3 sprillans nya innerkuddar och en näve knappar. Vet inte riktigt vad jag ska göra för kuddfodral, men inspiration finns det gott om här i bloggiversum. Jag är inne i en sån "vill-göra-period" just nu så detta var bra-att-ha-saker ... Sen köpte jag två små prydnadssaker för en spottstyver också ... (De sitter på tröjan som syrrans sonson ska få så fort jag stickat klart halskanten ...)


Kungens födelsedag är det minsann. Det flaggas både där och där, men inte här ... Däremot skulle jag kunna flagga för att en av äldsta dottras finaste väninnor fick en son i morse. Allt gick bra och han var ganska stor, drygt 3900g och 52cm. Nästan lika stor och präktig som mina tre barn var när de föddes ...

Det här är kvällen då många ungdomar (barn) fyllnar till för första gången. Kvällen då många ungdomar (barn) har föräldrar som sitter hemma och fyllnar till i vanlig ordning ... Kvällen då en del kanske gör det för absolut sista gången ...

5 kommentarer:

Fiff sa...

Tycker det låter toppen med din stillsamma valborg. Här har jag och sambon ätit hummer respektive räkor, och sedan tagit en tur till bålet som aldrig tändes pga av de skånska vindarna över åkrarna... Skönt att slippa större ståhej tycker jag! Förresten, snygga knappar :-). Ha en lugn o fin valborg!

Rosenvante sa...

Hu, de sista orden tog verkligen hårt. Sitter här och har druckit ett glas rött och likör till kaffet. Kan alltså inte köra bil. Dottern är ute nån stans tror jag, (vet ju inte säkert eftersom hon är vid sin pappa) hoppas hon har tillräckligt med vett o sans att inte dricka.
Vi firar också i kväll, 6 år som förlovade, om det nu är nått att fira förståss. Ätit gott och gått promenad med vovven. Blir lite slötittande på tv och allmänt mys, vi två med djuren.
Gillar verkligen dina fynd du gjorde, skulle gärna haft de där figurerna själv och knapparna är ju hel läckra.
Du kommer säkert på nått med kuddarna också. Själv letar jag alltid efter gamla storblommiga klänningar som jag skulle sytt kuddar av. Tycker de mönstrerna är så vackra och så såg jag nått pogram på tv när de gjorde så. Men jag hittar ju aldrig de där klänningarna, kanske det var fler som såg pogrammet förståss.
Ha en fortsatt skön kväll. Låter mysigt med gitarrspel i bakgrunden. Här var det ett tag sedan Claudia spelade för oss tyvärr.

Mormor S sa...

Trevlig helg på dig också.
Det är som du skriver att många barn tar sin första fylla i kväll och föräldrarna sitter hemma och har fylleri och struntar i var barnen är. Det är otäckt med såna här firanden. Det blir bara bråk och elände hos många.
Fina knappar du köpt. Du behövde nog inte några men köpte ändå. Jag köpte två påsar med knappar i vår garn-presentaffär för ett litet tag sedan men jag har ju knappar tidigare så jag klarar mig. Allting är bra att ha utifall--
Vilken mysig katt du har. Han är jättefin.
Ha det bra i kväll. Jag tror att jag skall kolla på TV. Gubben ligger där i ett hörn och tittar.
hälsningar Siv

Nina/Stjärnkraft sa...

Dina funderingar träffade bull's eye må jag säga! Nog är det en bra märklig värld vi har skapat, där föräldrar inte gitter bry sig om vad deras barn ställer till med/råkar ut för under de välkända fyllhelgerna. Är det tempot, stressen, jakten på välfärden som gjort att man inte orkar? För rent och skärt ointresse kan det väl ändå inte vara?!? Mörkrädd, det blir man ...

*skakar bekymrad på huvudet*

Eva sa...

Tack för komentaren hos mej !
Alltid trevligt att hitta nya bloggar.
Jag gillar dina Loppis fynd,själv kan jag aldrig åka förbi en loppis
till ungarnas förtret,fast det har hänt att dom oxå gör fynd !
Katten du har på bild är riktigt Vacker!
Ha en fortsatt trevlig Helg!